با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

با وظایف کارشناس گوگل ادز آشنایی دارید؟

شیما تیموری
شیما تیموری
15:33، 1399/08/09
با وظایف کارشناس گوگل ادز آشنایی دارید؟
2 رای    میانگین 5.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

با وظایف کارشناس گوگل ادز آشنایی دارید؟


کارشناس گوگل ادز چه کارهایی انجام می‌دهد؟ وظیفه کارشناس تبلیغات گوگل چیست؟ هنگام استخدام باید چه انتظاراتی از او داشته باشیم؟ می‌خواهم شغلم را عوض کنم و کارشناس گوگل ادز شوم، وظایفم چیست و باید چه مهارت‌هایی کسب کنم؟ اگر شما هم چنین سوالاتی دارید، جای درستی آمدید. قرار است برای‌تان از وظایف کارشناس گوگل ادز بگوییم.

وظایف کارشناس گوگل ادز

اگر بخواهم به صورت تصویری و در عین حال ساده، کار کارشناس گوگل ادز را تشبیه به کار دیگری کنم، صیادی مثال خوبی است. در اقیانوسی بی کران که انواع و اقسام کانال‌های ترافیکی برای ورود به سایت وجود دارد، کارشناس گوگل ادز مثل صیادی ماهر باید بداند که در کدام قسمت اقیانوس تورش را بیندازد، از چه طعمه‌ای (همان تبلیغات گوگل ادز) استفاده کند تا نظر مشتریان و کاربران را جلب کند و بر چه اساسی و چگونه تمام تلاشش را بکند تا در مدت زمانی مشخص، صید خوبی نصیبش شود.

کارشناس گوگل ادزالبته کارشناس گوگل ادز همیشه به همین خونسردی و خندانی نیست!

هر کسب و کاری می‌تواند برای استخدام دائمی یا قراردادی کارشناس گوگل ادز تحقیق کند. اگر کسب و کارهای نوپا، دانش کافی برای تبلیغات کلیکی مثل گوگل ادز نداشته باشند، بهتر است این کار را برون‌سپاری کنند. در مطلب 6 نکته برای انتخاب آژانس تبلیغات گوگل ادز، اطلاعات خوبی راجع به این موضوع نوشته‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم سری هم به این مطلب بزنید.

بهترین کارشناس گوگل ادز کسی است که با استفاده از تبلیغات درست و نمایش آن‌ها در زمان و مکان مناسب، کاربران را به کسب و کار موردنظر جذب کند و مشتریان احتمالی را به مشتریان دائمی تبدیل کند.


به هر حال اگر قصدتان دریافت مشاوره گوگل ادز است یا می‌خواهید کارشناس گوگل ادز تمام وقت استخدام کنید، باید به یک سری نکات توجه کنید. به طور کلی، وظایف کارشناس گوگل ادز شامل موارد زیر است:

  1. تدوین استراتژی برای کمپین‌های گوگل ادز براساس اهداف
  2. راه‌اندازی کمپین
  3. مدیریت و بهینه‌سازی کمپین
  4. ارسال گزارش‌های عملکرد کمپین

این 4 مورد، شرح کلی وظایف کارشناس گوگل ادز است. حالا اگر بخواهیم با نگاهی موشکافانه به هرکدام‌شان نگاه کنیم و ببینیم هر بخش شامل چه مواردی می‌شود، ادامه مطلب را بخوانید.

تدوین استراتژی برای کمپین‌های گوگل ادز براساس اهداف

قبل از این‌که کمپینی ساخته شود، باید برایش برنامه‌ریزی کرد. کارشناس گوگل ادز برای تدوین استراتژی باید جلساتی با مشاوره دیجیتال مارکتینگ، مدیر تیم دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی شرکت و حتی به طور مستقیم با صاحب کسب و کار داشته باشد تا بتواند درک بهتری از اهداف و نیازها پیدا کند. در این جلسات، بعد از معرفی اهداف، کارشناس گوگل ادز می‌تواند استراتژی کمپین را تدوین کند. استراتژی‌ها مجموعه‌ای از تاکتیک‌ها و فعالیت‌هایی است که در کمپین گوگل ادز اعمال می‌شود. بنابراین باید هدف‌ها را مشخص کرد: فروش 20 محصول از طریق ثبت تبلیغات در گوگل، 1000 عدد ثبت نام خبرنامه در هفته یا دانلود اپلیکیشن و حتی افزایش ترافیک ورودی به سایت تا 2000 تا در ماه. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که هر استراتژی، زمان بهینه‌سازی و مدیریت متفاوتی هم می‌طلبد.

وظیفه کارشناس گوگل ادزکارشناس گوگل ادز همیشه به این خندانی هم نیست!

راه‌اندازی کمپین

قبل از اینکه برویم سراغ این یکی، یک چیز جالب بگویم. معمولا ما دیجیتال مارکترها از اصطلاحات فرنگی زیاد استفاده می‌کنیم. برای همین برای‌مان کمی نامانوس است که هربار بگوییم «هی فلان کمپین رو راه اندازی کن یا بساز». به جایش از اصطلاح فرنگی «ران کردن» (Run) استفاده می‌کنیم: فلان کمپین باید امروز ران بشه.

حالا ببینیم در مرحله‌ی راه‌اندازی کمپین یا همان ران کمپین، چه کارهایی انجام می‌شود. بعد از این که برای تبلیغات گوگل ادز بودجه‌ای مشخص شد و زمان نمایشش هم تعیین شد، حالا وقتش ران کمپین رسیده. البته راه‌اندازی کمپین، فقط با چند کلیک ساده کامل نمی‌شود بلکه باید قبل از این کار، تحقیقی پیرامون کلمات کلیدی مهم برای تبلیغات کلیکی مرتبط با کسب و کار انجام شود.

کمپین در گوگل ادزوقتی کمپین راه می‌افتد، بعد از چند روز چنین نموداری خواهید داشت.

فرآیند تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) نیاز به دقت و حوصله زیادی دارد؛ چون قرار است از این کلمات بعدا در ساخت گروه‌های تبلیغاتی و متن تبلیغ استفاده شود. کارشناسان گوگل ادز باید متناسب با هدف کمپین، نوع آن را هم مشخص کنند. ساده‌ترین و معمول‌ترینش، کمپین Search است؛ همانی که هنگام جستجوی کلماتی در گوگل، آن‌ها را می‌بینید. کمپین‌های Display، Video، Apps و Remarketing هم از کمپین‌های دیگر گوگل ادز هستند که کارشناس گوگل ادز باید با آن‌ها آشنایی کاملی داشته باشد.

کمپین سرچ گوگل ادز

کمپین‌ Search خرید بلیط هواپیما، از پرطرفدارترین کمپین‌های گوگل ادز است که هیچوقت متوقف نمی‌شود.

اگر می‌خواهید درباره انواع کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز اطلاعات بیشتری کسب کنید، این مطلب را بخوانید: کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز

مدیریت و بهینه‌سازی کمپین

بعد از راه‌اندازی کمپین، معمولا روزهای اول و دوم صرف مدیریت کمپین خواهد شد و به مرور، این زمان کمترمی‌شود. مثلا دو بار در هفته یا ماهانه. البته این قضیه بستگی به زمان و حساسیت‌های خاص هر کمپینی هم دارد. کارشناس گوگل ادز باید براساس اطلاعات روزانه‌ی کمپین، بهینه‌سازی را انجام دهد. مثلا کلمات کلیدی نامربوطی که باعث نمایش تبلیغ می‌شوند را حذف کند یا زمان نمایش را تغییر دهد. قسمت بهینه‌سازی کمپین از مهم‌ترین کارهایی است که باید به طور مداوم و با دقت انجام شود. این کار هم به کاهش هزینه کمک می‌کند و هم به نمایش بیشتر تبلیغات.

ارسال گزارش‌های عملکرد کمپین

امکان ارسال گزارش‌های عملکردی در زمان مشخص از طرف گوگل ادز وجود دارد. از آن طرف هم کارشناس گوگل ادز باید این گزارش‌ها را برای شما بفرستد و درباره‌ی آن‌ها صحبت کند. در حقیقت ارسال گزارش‌ها به تنهایی کافی نیست و تحلیل آن‌ها هم موردنیاز است. برای همین وقتی به کارشناس گوگل ادز خود می‌گویید که برای‌تان گزارش بفرستد، باید از او بخواهید که تحلیل و نتیجه‌گیری‌اش را هم بگوید.

حالا اگر بخواهیم به صورت جز به جز راجع به فعالیت‌های کارشناس گوگل ادز بگوییم، لیست زیر کمک‌تان می‌کند:

  • تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) رقبا در تبلیغات گوگل ادز برای پیدا کردن فرصت‌های تبلیغاتی
  • تحقیق عبارات و کلمات کلیدی براساس گزارش‌های سئویی و استفاده از آن‌ها برای ساخت لیست انواع کلمات کلیدی long-tail و negative
  • ساخت کمپین گوگل ادز و نوشتن تبلیغات براساس انواع کمپین‌های گوگل ادز
  • آزمایش انواع تبلیغات براساس A/B تست و نوشتن متن‌های تبلیغاتی مختلف برای گرفتن نتیجه بهتر
  • مدیریت بودجه و Bid
  • آشنایی کامل با مفاهیم Remarketing و فروش
  • ارائه گزارش مستمر از وضعیت کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز
  • داشتن ارتباط با سایر بخش‌های تیم دیجیتال مارکتینگ مثل بخش فنی
  • آشنایی نسبی با اصول ساخت صفحات فرود (Landing pages) و طراحی بنرهای تبلیغاتی
  • درک کامل از بهینه‌سازی کمپین‌ها براساس گزارش‌ها
  • امکان تحلیل و مقایسه گزارش‌ها در بازه‌های زمانی مختلف
  • آشنایی به گوگل آنالیتیکس، گوگل تگ منیجر، Google Data Studio و سایر ابزارهای تحلیلی
  • گذراندن دوره‌های تخصصی گوگل ادز در Skillshop گوگل و ارائه مدرک گذراندن دوره

کسانی که در آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ به عنوان کارشناس گوگل ادز کار می‌کنند، زمان خیلی بیشتری را باید صرف بررسی کمپین‌ها کنند؛ از آن طرف فریلنسرهای گوگل ادز ساعتی دستمزد می‌گیرند و بیشتر برای شرکت‌هایی که فقط می‌خواهند یک کمپین تبلیغات گوگل ادز داشته باشند، مناسب هستند.

سوالات مصاحبه با کارشناس گوگل ادز

بعضی از سوالاتی که در ادامه می‌خوانید، ممکن است برای استخدام کارشناس گوگل ادز در شرکت دیجیتال مارکتینگ مناسب نباشند چون نیازمند موقعیت واقعی هستند، با این حال می‌توانید مثالی فرضی بگویید و این سوال‌ها را از او بپرسید. در غیر این صورت می‌توانید از این سوالات برای مصاحبه با فریلنسر گوگل ادز هم استفاده کنید.

پیشنهاد بودجه گوگل ادز چقدر است؟

از سوال‌های معمول و اولیه در مکالمات بین کارجو و کارفرما همین سوال است. تعیین بودجه برای کمپین‌های گوگل ادز، کار مشکلی است و نیاز به تجربه دارد به خصوص در زمانی که هیچ داده‌ای وجود ندارد. مثلا اگر قبلا کمپین گوگل ادز راه‌اندازی نکرده باشید و اطلاعاتی نداشته باشید، پیشبینی هزینه یا بودجه برای گوگل ادز کمی سخت خواهد بود. فریلنسر یا کارشناس گوگل ادز باتجربه، با توجه به سابقه‌ی فعالیتش با کسب و کارهای مختلف می‌تواند پیشبینی کلی از تخمین بودجه بدهد. تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) در این بخش، کمک زیادی به پیشبینی بودجه می‌کند.

آیا در بازار کاری من تجربه‌ای دارید؟

از فریلنسر گوگل ادز بپرسید که تا به حال کمپین‌هایی مشابه با فعالیت شما برای سایرین انجام داده یا نه؟ مثلا اگر شرکت گردشگری باشید که کارتان فروش بلیط هواپیما و قطار باشد، می‌توانید از او بپرسید که در بخش گردشگری، کمپینی اجرا کرده؟! هرچند که کارشناس گوگل ادز ماهر و توانمند، می‌تواند در هر بخشی، کمپین شما را راه‌اندازی کند اما داشتن تجربه به سرعت بخشیدن کارها کمک بیشتری می‌کند.

از چه نوع کمپینی استفاده کنیم؟

حتما از او بپرسید که آیا با سایر کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز آشنایی دارد یا نه؟! اگر به عنوان کارفرما، راجع به این موضوع اطلاعاتی ندارید، می‌توانید سری به مطلب «انواع کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز» بزنید و پیش‌زمینه‌ی خوبی راجع به این موضوع بدست بیاورید. بعد از آن می‌توانید از طریق همین اطلاعات، سوالات مرتبط را بپرسید. البته باید از او بپرسید که براساس نیازها و اهداف شما کدام نوع کمپین را پیشنهاد می‌دهد، با این حال، حداقل کمپینی که باید بلد باشد، کمپین Search یا همان کمپین جستجو در موتور جستجوی گوگل است که براساس کلمات کلیدی «ران» می‌شود.

هزینه‌ی ساخت و اداره کمپین چقدر است؟

معمولا شرکت‌های آژانس دیجیتال مارکتینگ در زمینه‌ی مشاوره تبلیغات گوگل ادز، بسته‌های مشخصی دارند که براساس بودجه ارائه می‌شوند. بیشتر این بسته‌ها در سه نوع مختلف مدیریت، مدیریت و شارژ و شارژ حساب گوگل ادز شکل گرفتند. بنابراین هنگام پیدا کردن نرخ تبلیغات گوگل ادز به سختی نمی‌افتید. از آن طرف هم اگر دنبال فریلنسر می‌گردید، دستمزد براساس ساعت محاسبه می‌شود که رقم ثابتی ندارد.

آیا می‌توان تجربه‌ی سایر مشتریان را خواند؟

در صورتی که دنبال فریلنسر می‌گردید، می‌توانید در سایت‌های فریلنسری درباره‌ی رفتار کاری و سابقه‌شان مطالعه کنید. معمولا صاحبان پروژه بعد از اتمام کار با فریلنسر، بازخورد خودشان را در سایت‌ها می‌نویسند. برای آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ هم می‌توانید به صفحه‌ی Testimonial و نظر مشتریان‌شان بروید.

آیا وبسایت من مناسب تبلیغات گوگل ادز هست؟

یادتان هست که در شرح وظایف کارشناس گوگل ادز، از آشنایی‌اش با طراحی صفحات فرود گفتیم؟ این سوال در ارتباط با همین موضوع مطرح می‌شود. کارشناس گوگل ادز حرفه‌ای، قبل از اجرای کمپین، صفحات فرود (Landing Page) شما را برای پیدا کردن ایرادات بررسی کند. اگر ایرادی پیدا کرد، می‌تواند به شما بگوید که با بخش فنی در میان بگذارید و رفعش کنید. استفاده از دکمه فراخوان (CTA) نامناسب، بهم ریختگی محتوای صفحه، نامناسب بودنش برای نسخه‌های موبایلی و حتی پیدا کردن مشکل در مسیر خرید مشتری از مواردی است که او می‌تواند به شما گزارش دهد.
اما چرا کارشناس گوگل ادز باید این کار انجام دهد؟ این کار هم حرفه‌ای بودنش را نشان می‌دهد و هم به شما کمک می‌کند. بالا بودن کیفیت صفحات فرود، تاثیر مستقیمی در پایین آمدن هزینه‌ تبلیغات گوگل ادز شما دارد. اگر مایل هستید راجع به این موضوع اطلاعات بیشتری داشته باشید، حتما مطلب امتیاز کیفی در تبلیغات گوگل ادز را بخوانید.

گزارش‌های گوگل ادز چگونه به دست من می‌رسند؟

زمانی را برای دریافت گزارش گوگل ادز تعیین کنید: روزانه، 3 بار در هفته یا هر بازه زمانی دیگری که مدنظرتان است. در گزارش‌های روزانه، هنوز نمی‌توانید به طور قطع موفقیت یا عدم موفقیت کمپین را بسنجید. گزارش‌های ماهانه برای این تحلیل بهتر هستند. گوگل ادز این امکان را به تبلیغ دهندگانش می‌دهد که به صورت خودکار گزارش‌ها را به ایمیل‌های مشخصی ارسال کند. می‌توانید شما هم چنین درخواستی داشته باشید.

دسترسی چه ابزارهایی لازم است؟

به خاطر ارتباط تنگاتنگ گوگل آنالیتیکس و گوگل ادز، کارشناس گوگل ادز یا فریلنسر از شما می‌خواهد که به جز گوگل ادز، دسترسی گوگل آنالیتیکس را برایش بفرستید. چرا باید این کار را بکنید؟ یک سری از داده‌های تبلیغات در گوگل آنالیتیکس ثبت می‌شود و برای ساخت Goal و Conversion نیاز به گوگل آنالیتیکس است.

همانطور که گفتیم، این سوالات به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از وظایف کارشناس گوگل ادز داشته باشید و از طرف دیگر انتخاب بهتری کنید. اگر سوال دیگری راجع به این موضوع دارید، حتما برای‌مان بنویسید. ممکن است سوال شما، به افراد دیگر هم کمک کند.

اگر این مطلب برای‌تان جالب بود، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «صفر تا صد گوگل ادز کار شدن در ایران» را هم مطالعه کنید. 

شیما تیموری
شیما تیموری

شیما مدیر پرفورمنس مارکتینگ منتوریکس است. تخصص‌اش در گوگل ادز،  تبلیغات کلیکی و CRO، او را به استاد همه فن حریف این حوزه تبدیل کرده و دانش‌اش در حوزه دیجیتال مارکتینگ مثال‌زدنی‌ست.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف