با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

آشنایی با SEO سایت یا بهینه سازی سایت برای موتور‌های جستجو

سئو چیست؟ الفبای SEO را به زبان ساده

سئو چیست؟ الفبای SEO را به زبان ساده
106 رای    میانگین 4.9/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
آشنایی با SEO سایت یا بهینه سازی سایت برای موتور‌های جستجو

سئو چیست؟ الفبای SEO را به زبان ساده


هر کسب‌وکاری برای موفقیت در فروش محصولات یا خدمات خودش نیاز به دیده شدن دارد. در فضای اینترنتی هم کسب‌وکارها برای افزایش فروش خودشان نیاز دارند تا بیشتر در معرض دید مخاطبانشان قرار بگیرند. سئو یکی از روش‌هایی است که این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند. در این مطلب از سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ و سئو منتوریکس با ما همراه باشید تا با موضوعاتی مانند سئو چیست، چه بخش‌هایی دارد و ضرورت استفاده از آن آشنا شویم.

سئو چیست؟

اولین هدف ما این است که با مفهوم سئو چیست به زبان ساده آشنا شویم و سپس به سراغ مفاهیم دیگری به این بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو وابسته است، برویم.

بهینه سازی برای موتور جستجو یا همان SEO به مجموعه‌ای از تکنیک‌هایی گفته می‌شود که به کمک آنها سایت ما رتبه خوبی در موتورهای جستجو می‌گیرد و کاربران بیشتری می‌توانند از سایت ما بازدید کنند. به خاطر این که جستجوی ارگانیک (یا همان جستجو در گوگل) یکی از راه‌هایی است که افراد از طریق آن به دنبال محتوا و یا کالاها و خدمات مورد نظرشان می‌گردند، قرار داشتن یک سایت در رتبه‌های برتر می‌تواند به گرفتن ترافیک ارگانیک بالاتر تبدیل شود.

این مثال به درک صحیحی از معنی و مفهوم سئو به زبان ساده به شما کمک می‌کند. فرض کنید که شما یه سایت کتابفروشی دارید. وقتی کاربری "خرید کتاب باتخفیف" را سرچ می‌کند، سایت شما جزو اولین سایت‌هایی‌ست که به مخاطب نمایش داده می‌شود.

رتبه داشتن در یک کلمه کلیدی خاص، با گذر زمان بازدیدکنندگان بیشتری را به سایت شما می‌آورد.

سئو شامل دو روش فنی و محتوایی است که برای هماهنگی با بهترین نیازهای الگوریتم‌های موتور جستجو انجام می‌شود. کارهایی که در سئو رایج هستند شامل ایجاد محتوای با کیفیت، بهینه‌سازی محتوا پیرامون کلمات کلیدی خاص و ایجاد بک لینک است. به عبارت دیگر می‌توان گفت که سئو در مورد بهبود رتبه سایت در بخش ارگانیک (غیر پولی) نتایج جستجو است.

سئو در گوگل چگونه کار می‌کند؟

شاید بد نباشد کمی هم درباره‌ی نحوه‌ی عملکرد موتورهای جستجو مانند گوگل یاد بگیریم. بگذارید این سوال را از شما بپرسیم که اصلا چگونه به این صفحه رسیدید؟ احتمالا شما عبارت "سئو" یا "سئو چیست؟" یا عبارات مشابه دیگر مانند "سئو سایت چیست" یا "همه چیز درباره سئو سایت" را سرچ کرده‌اید و موتورهای جستجو بقیه‌ی کار را بر عهده گرفته‌اند و الان در حال مطالعه‌ی این مطلب هستید.

وقتی چیزی را در گوگل -یا هر موتور جستجوی دیگری مانند بینگ- جستجو می‌کنید، یک الگوریتم به صورت اتوماتیک و در لحظه کار می‌کند تا نتیجه‌ای را که آن موتور جستجو به عنوان "بهترین" و "مرتبط ترین" نتیجه در نظر می‌گیرد را به شما ارائه دهد. مثلا گوگل فهرست صدها میلیارد صفحه خود را اسکن می‌کند تا مجموعه‌ای از نتایج را بیابد که بهترین پاسخ را به جستجوی شما می‌دهد.

گوگل چگونه بهترین نتیجه را تعیین می‌کند؟

شاید این سوال ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد که گوگل از کجا بهترین نتیجه را تشخیص می‌دهد؟ گوگل نسبت به افشای معیارهای رتبه بندی خود بسیار خویشتن‌دار است و هیچ‌ وقت به طور مستقیم این فاکتورها را بیان نمی‌کند اما بر اساس تحقیقات افراد متخصص مشخص شده است که خزنده‌ها یا ربات‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات موجود در اینترنت استفاده می‌شوند.

با استفاده از ناوبری یک سایت، لینک‌های داخلی و خارجی آن ربات‌ها موضوع یک صفحه را درک می‌کنند و موتورهای جستجو صفحات را با دید بهتری به عنوان بهترین نتایج ارائه می‌دهند.

تاثیر سئو روی ترافیک وب‌سایت و مشتریان

شما به عنوان یک کاربر عادی و ساده، روی چند لینک از نتایج اولیه سرچ در گوگل کلیک می‌کنید؟

پاسخ به سوال بالا، به راحتی می‌تواند اهمیت سئوی سایت که شما را به رتبه‌های اولیه گوگل می‌رساند نشان دهد. با رسیدن به رتبه‌های اول برای لندینگ‌ها، محصولات، خدمات و مطالب بلاگی، ترافیک ارگانیک سایت رشد قابل توجهی می‌کند و شما گزینه اول کاربران برای خواندن مطالب، دریافت خدمات یا خرید محصولات خواهید بود. 

مفاهیم اساسی و مبانی SEO

مبانی SEO چیست؟ در پاسخ به این سوال، تنها می‌توان به مشخصه‌ها و فاکتورهایی که گوگل در پس معرفی الگوریتم‌های خود نام می‌برد اشاره کرد. الگوریتم‌های گوگل، اصلی‌ترین و مشخص‌ترین مسیر برای رسیدن به فاکتورها و عامل‌هایی است که می‌تواند سئو سایت را بهبود ببخشد و زمان نتیجه گرفتن از سئو را تعیین کند.

حتی اگر گوگل عملکرد درونی الگوریتم‌های خود را فاش نکند، متخصصان سئو بر اساس تجربه و تحلیل اطلاعات سایت‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که وبسایت‌ها و صفحات وب بر اساس موارد زیر رتبه بندی می‌شوند:

  • ارتباط معنایی

اگر شما "دستور پخت کوکی با چیپس شکلاتی" را جستجو کنید، طبیعتا توقع ندارید که صفحاتی درباره لاستیک‌های کامیون را ببینید! این ارتباط به دقیق بودن رابطه بین عبارت جستجو و نتیجه جستجوی مورد نظر اشاره دارد. سایت‌هایی در رتبه‌های اول نتایج جستجو به کاربران نمایش داده می‌شوند که ارتباطی دقیق را با کلمات کلیدی داشته باشند. گوگل در درجه اول به دنبال صفحاتی است که ارتباط نزدیکی با کلمه کلیدی شما دارند.

  • قدرت

قدرت سایت یکی دیگر از روش‌های گوگل برای تعیین دقت و قابل اعتماد بودن محتوای یک سایت است. قدرت سایت به تأثیر و شهرت کلی یک سایت در یک جایگاه خاص اشاره دارد. گوگل اعتبار یک وبسایت را بر اساس میزان ارجاع سایت‌های دیگر به وبسایت ما نظر می‌گیرد. اما در اینجا این سوال پیش می‌آید که گوگل چگونه تشخیص می‌دهد که یک صفحه معتبر است؟

موتورهای جستجو به تعداد سایت‌های دیگری که به سایت شما لینک زده‌اند نگاه می‌کند. اعتبار یک سایت بر اساس تعداد صفحات لینک داده شده قضاوت می‌شود. به این لینک‌ها در سئو "بک لینک" گفته می‌شود که در ادامه این مقاله بیشتر با آنها آشنا می‌شویم.

به طور کلی، هر چه یک صفحه بک لینک‌های بیشتری داشته باشد، قدرت بیشتری خواهد داشت.

  • مفید بودن

نکته‌ای که صاحبین سایت‌ها لازم است بدانند این است که محتوای یک سایت می‌تواند مرتبط و معتبر باشد اما اگر برای کاربر مفید نباشد، گوگل تمایلی برای نشان دادن آن سایت در بالای نتایج جستجو ندارد. گوگل در رابطه با محتوای سایت‌ها کیفیت را بر کمیت ترجیح می‌دهد و مفید بودن مطالب سایت به معنای ارائه‌ی اطلاعات جذاب، مرتبط و ارزشمند به بازدیدکنندگان وبسایت است.

فراموش نکنید که بین محتوای "با کیفیت‌" و محتوای "مفید" تفاوت وجود دارد. به عنوان مثال، فرض کنید که "رژیم غذایی کتوژنیک" را جستجو می‌کنید. ممکن است وقتی بر روی اولین نتیجه‌ای که در صفحه نتایج جستجو یا SERP ظاهر شده است کلیک می‌کنید با یک محتوای جامع و کامل که توسط یک متخصص نوشته شده مواجه شوید که پر از اصطلاحات تخصصی است.

اما وقتی بر روی لینک دوم SERP کلیک می‌کنید با مقاله‌ی دیگری که به زبان ساده‌تری نوشته شده روبرو می‌شوید و آن را تا انتها می‌خوانید. در این مثال، مطلب دوم با اینکه در رتبه‌ی پایین‌تری قرار دارد اما محتوای آن کاربرپسند است و این برای گوگل بسیار ازشمند است. برای آشنایی بیشتر، مطلب بروزرسانی محتوای مفید در گوگل را در بلاگ منتوریکس بخوانید. 

وب سایتی بسازید که مردم آن را دوست داشته باشند! موتورهای جستجو برای اندازه گیری سیگنال‌های مختلف در سراسر وب طراحی شده‌اند تا بتوانند وبسایت‌هایی را پیدا کنند که مردم ارتباط بیشتری با آنها برقرار می‌کنند.

اهمیت سئو و بهینه سازی سایت

اهمیت سئو سایت و مهم بودن آن را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • ترافیک بیشتر: بسیاری از کاربران به اطلاعات، محصولات یا خدماتی که به دنبال آن‌ها هستند از طریق موتورهای جستجو دسترسی پیدا می‌کنند؛ بنابراین سایت‌هایی که در صفحات اول نتایج جستجو قرار می‌گیرند، معمولاً ترافیک بیشتری جلب می‌کنند.
  • اعتماد کاربران: صفحاتی که در رتبه‌های بالای گوگل قرار می‌گیرند، معمولاً اعتماد بیشتری از کاربران جلب می‌کنند.
  • کاهش هزینه‌های تبلیغات: با داشتن یک سئوی قوی، می‌توانید بدون نیاز به پرداخت هزینه‌های تبلیغاتی زیاد در نتایج بالای موتورهای جستجو قرار بگیرید. این موضوع می‌تواند هزینه‌های تبلیغاتی شما را کاهش دهد.
  • برتری نسبت به رقبا: اگر رقبای شما به سئو توجه نکنند و شما از آن استفاده کنید، این موضوع می‌تواند شما را در مقابل رقبا به موقعیت بهتری برساند.
  • تجربه بهتر برای کاربران: بهینه‌سازی seo اغلب به بهبود ساختار و کیفیت محتوای سایت نیز منجر می‌شود، که این موضوع تجربه بهتری را برای کاربران فراهم می‌آورد.
  • اندازه‌گیری و پیگیری: با استفاده از ابزارهای مختلف سئو، می‌توانید ترافیک وب‌سایت، رفتار کاربران، نرخ تبدیل و موارد دیگر را اندازه‌گیری و پیگیری کنید. این اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر بفهمید چه استراتژی‌هایی موثر هستند و چه تغییراتی باید در سایت ایجاد کنید.

انواع سئو سایت

تا اینجا، سعی کردیم یک نمای کلی از سئو سایت برایتان ترسیم کنیم، وقتش رسیده که نگاهمان به سئو را جزئی‌تر کنیم. دنیای سئو، دنیای شگفت‌انگیزی از الگوریتم‌هایی است که نگاهی همه‌جانبه به حیات سایت‌ها دارد. منظور ما از نگاهی همه‌جانبه چهار بخش اساسی زیر است:

  • سئو داخلی
  • سئو خارجی
  • سئو تکنیکال
  • سئو محلی

انواع سئو

انواع سئو در نگاهی کلی

اگر بخواهیم سایت را به‌عنوان یک ارگان زنده در نظر بگیریم؛ می‌توان گفت سئوی داخلی به ذهن، سئوی تکنیکال به شرایط فیزیولوژیک، سئوی خارجی به اعتبار اجتماعی و سئو محلی به گستره‌ی اجتماعی یک فرد شباهت دارد. از خیال‌پردازی که بگذریم نیاز به تعریف فنی هریک از جوانب بالا داریم که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

سئو داخلی یا سئو on page چیست؟

بیایید ابتدا از ذهنیت یک سایت شروع کنیم. سئو داخلی یا سئو آن پیج چیست؟ شامل چه فاکتورهایی می‌شود؟ و از همه مهم‌تر چه کمکی به سئوی سایت می‌کند؟ 

فرایند سئو شامل فهم نیازهای مشتری، تحقیقات بازار و تحقیقات کلمات کلیدی است به طوری که محتوای شما منعکس کننده عباراتی باشد که کاربران واقعی برای جستجوی هر آنچه وب‌سایت شما ارائه می‌دهد استفاده می‌کنند. بخش زیادی از مباحث سئو داخلی حول محور محتوای سئو شده می‌چرخد. 

محتوا آن‌قدر مهم است که هر آپدیت جدید از الگوریتم‌های گوگل تاکیدی بیش از گذشته بر سئو داخلی یا همان سئو درون صفحه‌ای دارند. محتوا بخش زیادی از نیازهای کاربران را پاسخ می‌دهد، بنابراین هرچقدر به نیازهای مخاطبان توجه بیشتری نشان دهیم در سئو on page موفق‌تر خواهیم بود. در انجام سئوی داخلی بهتر است موارد زیر را رعایت کنیم:

  • بهینه‌سازی سئویی محتواهای سایت
  • بهبود هدینگ‌های H1 صفحات
  • بهبود متا دیتاها شامل متا تایتل و دیسکرپیشن
  • لینک سازی داخلی و ایجاد پیوندهای قدرتمند میان صفحات مختلف وب‌سایت
  • بهینه‌سازی تصاویر و درج توضیحات (Alt تصاویر)
  • فراهم‌کردن امکان نظردهی برای کاربران
  • ایجاد امکان اشتراک‌گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی

تولید محتوای یونیک و کاربرپسند مهم‌ترین نقش را در سئوی داخلی دارد.

برای شروع آموزش تولید محتوا، این مطلب را بخوانید.

سئو خارجی یا سئو off page چیست؟

در پاسخ به سوال سئو خارجی چیست؟ باید بگوییم که به‌ تمام اقداماتی که خارج از سایت صورت می‌گیرد اطلاق می‌شود. به چه معنا؟ بیایید به مثال ارگان زنده برگردیم؛ می‌توانیم بگوییم سایت‌ها هم مثل انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند. به این معنا که روابط اجتماعی جزئی لاینفک از زیست آن‌هاست. سایت‌ها هم مانند انسان‌ها نیاز دارند با همنوعانشان پیوند برقرار کنند، مورد تایید قرار بگیرند و به‌عنوان صاحب‌نظر در حوزه‌ی فعالیت خود شناخته شوند.

در بستر اینترنت این ارتباط را با عناوینی چون بک‌ لینک‌ سازی، تبلیغات کلیکی، ادز و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی می‌شناسیم. دریافت بک لینک از سایر سایت‌ها یا پلتفرم‌هایی مانند شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها تخصص اصلی در سئو خارجی است.

با کمک سئو آف پیج، ما به موتورهای جستجو نشان می‌دهیم که در زمینه‌ی خاصی صاحب‌نظر هستیم و بک‌لینک‌های دریافتی‌مان از سایت‌ها و پلتفرم‌های اینترنتی سندی دال بر این اعتبار است. اگر بخواهیم در مورد تاثیرات سئو خارجی صحبت کنیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • افزایش رتبه در موتورهای جستجو
  • افزایش اعتبار سایت
  • افزایش ورودی‌های غیرارگانیک سایت

ارتباط داشتن با دیگر سایت‌ها باعث افزیش محبوبیت سایت شما نزد گوگل می‌شود. 

سئو تکنیکال چیست؟

حالا وقتش است که دست به آچار شویم؛ سئوی تکنیکال فنی‌ترین بخش از مباحث مرتبط با سئو سایت است. نمی‌توان سایتی را سئو کرد و به نکات فنی‌ای چون سرعت سایت، مشکلات مربوط به ایندکس صفحات یا مباحثی مثل سازگاری سایت با موبایل فکر نکرد.

برای نشان‌دادن دلایل اهمیت سئو فنی بهتر است مثالی ساده بزنیم. تصور کنید قصد دارید خودرویی بخرید. مدل، رنگ، سال ساخت و جزئیات مختلفی را موردتوجه قرار داده‌اید، اما آیا حاضرید صرفا با توجه‌ به ویژگی‌های ظاهری مورد نظرتان خریدتان را نهایی کنید؟ قطعا جواب خیر است. بررسی فنی خودرو بخش مهمی از فرایند خرید است.

در مورد سایت هم همین‌طور است. یک سایتی می‌تواند زیباترین ظاهر و دقیق‌ترین محتوای ممکن در حوزه‌ی کاری‌اش را داشته باشد؛ ولی به دلیل مشکلات تکنیکالی مانند سرعت پایین که باید با فاکتورهای کور وب ویتال بررسی شود، کاربران رغبتی به ورود به آن‌ها نداشته باشند.

بگذارید همین‌جا به شما بگویم، گوگل در بخش تکنیکال سخت‌گیر و نکته‌سنج است تا جایی که چند سالی است مفهوم جدیدی با عنوان Core Web Vitals را پیش‌روی سئو کاران قرار داده است.

برای یک متخصص سئو آشنایی با مفاهیم سئو تکنیکال بسیار ضروری است. بهبود سئو سایت مستلزم بررسی تکنیکال مواردی زیر است:

  • نظارت مداوم بر کراول و ایندکس صفحات سایت با کمک ابزارهای سئویی
  • شناسایی مشکلات مربوط به ایندکس صفحات و برطرف‌کردن آن‌ها
  • تنظیم فایل Robots.txt به‌عنوان نقشه‌ی راه ربات‌های خزنده
  • تنظیم سایت مپ و معرفی آن‌ به ربات‌های جستجوگر از طریق فایل Robots و درج‌کردن در سرچ کنسول گوگل
  • استفاده از امکاناتی نظیر استراکچر دیتا برای غنی‌کردن محتوای سایت
  • بهبود لینک‌سازی داخلی و شناسایی لینک‌های شکسته
  • شناسایی محتواهای تکراری (duplicate content)
  • بررسی مداوم صفحات سایت و شناسایی خطاهایی مانند 404
  • بررسی سرعت سایت با کمک ابزارهای موجود
  • بررسی معیارهای Core Web Vitals

سرعت سایت و سازگاری با موبایل در سئوی تکنیکال اهمیت ویژه‌ای دارند. 

سئو محلی یا لوکال سئو چیست؟

سئو محلی یک مفهوم تلفیقی در سئو سایت است. در واقع سئوی محلی، توجه به مختصات محلی یک کسب‌وکار آنلاین در بخش‌‌های مختلف سئو داخلی، خارجی و تکنیکال است.

با کمک تکنیک‌های سئو محلی، سایت‌هایی که دایره خدماتی‌شان محدود به منطقه‌ی جغرافیایی معینی می‌شود فرصت دارند کاربران را در همان محدوده‌ی موردنظر، برای ورود به سایت‌ هدایت کنند. برای این منظور لازم است به فاکتورهای محلی در بخش‌های مختلف سئو سایت توجه کنند.

بگذارید بحث را با یک مثال پیش‌ ببریم. فرض کنید یک مرکز آموزشی قصد دارد با کمک سئو محلی، خدمات خود را به کاربران محدوده‌ی مشخصی از شهر معرفی کند؛ بنابراین در انتخاب کلمه کلیدی باید ویژگی‌های مکانی را نیز مورد توجه قرار دهد؛ برای مثال «آموزشگاه زبان خیابان شریعتی» یا «آموزشگاه های زبان تجریش». با انتخاب کلمه‌ی کلیدی با توجه‌ به مختصات محلی، مشتریان محلی راحت‌تر به خدمات مورد نظرشان دست پیدا می‌کنند. برای این کار، می‌توانید موقعیت دقیق کسب و کار خود را در گوگل مپ و دیگر نقشه‌های آنلاین ثبت کنید. در راهنمای ثبت کسب و کار در گوگل مپ در 3 سوت شما را با مراحل ثبت کسب و کار در نقشه گوگل آشنا کرده‌ایم.

در بخش تکنیکال هم لازم است اطلاعات سایت رنگ و بوی محلی به خود بگیرد. برای مثال ثبت سایت در نقشه‌ی گوگل یا استفاده از امکان google my business نقش مهمی در جذب مخاطبان محلی دارد.

از دیگر مولفه‌های مهم در سئو محلی، فعالیت Off Page در سایت‌های محلی، درج رپورتاژ در رسانه‌های محلی و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی با توجه‌ به مختصات جغرافیایی است.

نقش کلمات کلیدی در سئو

کلمات کلیدی، پایه و اساس استراتژی سئو هستند. بدون مشخص شدن کلمات کلیدی و انجام کیورد ریسرچ، نمی‌دانید که سئو و بهینه سازی سایت را روی چه عباراتی و برای چه صفحاتی انجام دهید. بنابراین باید قبل از اجرایی کردن تکنیک های سئوی سایت، باید کلمات کلیدی را مشخص کرده و نسبت به تعیین صفحات پیلار و صفحات فرود متناسب با آن‌ها اقدام کنید. همچنین بعد از آن، باید تقویم محتوایی بلاگی را برای کیوردهای هدف بچینید و کار تولید محتوا را هم شروع کنید. 

تکنیک های سئو سایت چیست؟

سئو سایت علاوه بر اینکه بخش‌های مختلفی دارد، تکنیک‌های مختلفی هم دارد. زمانی که از تکنیک‌های سئویی صحبت می‌کنیم بی‌درنگ اصطلاحاتی مانند سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و البته سئو کلاه خاکستری به ذهن‌مان می‌آید. رنگ‌های مختلف کلاه سئویی بیش از هر چیزی به حد و حدود اخلاقی یا قانونی فعالیت سئویی اشاره دارد. 

تکنیک های سئو

تکنیک‌های سئو در یک نگاه

سئو کلاه سفید

white hat SEO یا سئو کلاه سفید بهترین راه برای بهبود رتبه سایت در طول زمان است. سئو کلاه سفید تکنیک‌های قانونی برای افزایش ترافیک ارگانیک است. تکنیک‌های سئو سفید تمرکز را روی تولید ارزش برای کاربران و رعایت قواعد مورد تائید موتورهای جستجو می‌گذارد.

ورود به عرصه‌ی سفید سئویی اصلا کار سختی نیست، تنها لازم است دانش سئویی خود را بالا ببرید و مدام در معرض اطلاعات روز سئو قرار بگیرید؛ باقی‌اش همه صبر است و مطمئن باشید که موتورهای جستجو قدر صداقت شما را می‌دانند. ویژگی‌ها و موارد مهم سئو کلاه‌ سفید عبارتند از:

  1. رعایت دستورالعمل‌های موتورهای جستجو
  2. تولید محتوای ارزشمند
  3. بهینه‌سازی تمام تگ‌های یک سایت
  4. لینک سازی طبیعی
  5. توجه به سرعت سایت و ریسپانسیو بودن آن
  6. ایجاد تجربه کاربری مثبت
  7. عدم استفاده از روش‌های تقلبی مانند برچسب‌های پنهان، استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی و....

سئو کلاه سیاه

کسانی که وارد عرصه سئو کلاه سیاه می‌شوند به‌اندازه‌ی کافی صبور نیستند. آن‌ها به نتایج به‌صورت مقطعی نگاه می‌کنند، به همین دلیل برای رسیدن فوری به نتایج درخشان سراغ ترفندها و تکنیک‌هایی می‌روند که با استانداردهای موتورهای جستجو جور نیستند. نتیجه چه می‌شود؟ توفیق موقت و صدالبته دریافت جریمه از گوگل.

از متداول‌ترین روش‌های سئو سیاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تکرار بیش از حد کلمه‌ی کلیدی
  • استفاده از متن‌های مخفی درون صفحات 
  • استفاده از انکر تکست‌‌های طولانی و بی‌معنایی که تنها دربردارنده‌ی مجموعه‌ای از کلمات کلیدی است.
  • استفاده از کیوردهای ترند بدون توجه به ارتباطشان با موضوع سایت، برای افزایش تعداد کلیک و ترافیک ارگانیک
  • لینک‌سازی‌های داخلی و خارجی زیاد و غیراصولی

سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری حد وسط بین سئو کلاه سفید و سیاه است. این تکنیک برای سایت شما خیلی خوب نیست اما به عنوان روش‌های بد هم معرفی نشده است.این تکنیک‌های سئو توسط گوگل ممنوع نشده‌اند اما روش قابل قبولی برای به دست آوردن ترافیک در نظر گرفته نمی‌شوند.

تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری گاهی خطرناک هستند اما به عنوان راه حل مقرون به صرفه به بازار عرضه می‌شوند. در اینجا به برخی از این تکنیک‌ها اشاره می‌کنیم:

  • قرار دادن کلمات کلیدی در جای جای متن
  • ثبت سایت در وب‌سایت‌های مرجع که تحت عنوان دایرکتوری می‌شناسیم.
  • بازنویسی محتوا
  • لینک سازی در فروم‌ها یا سایت‌هایی مانند ویکی‌پدیا
  • فعالیت در سرویس‌های وبلاگی برای دریافت بک‌لینک‌ها 

سئو چه کمکی به کسب‌ و کار ما می‌کند؟

دلیل اهمیت و جذابیت سئو سایت چیست؟ چرا کسب و کارها به سئو سایت باید بیشتر از دیگر اقدامات بازاریابی دیجیتال اهمیت بدهند؟

بنابر تجربه ما دوره بلوغ بیزینس‌ها به قبل و بعد از موفقیت سئو برمی‌گردد، بعضی جهش‌های بی‌نظیر داشتند و برخی رشد قابل‌قبول. برای مثال یکی از مشتریان ما وب‌سایتی در حوزه پزشکی و سلامت داشت که ظرف مدت 6 ماه از روزی 1000 کلیک به روزی 22000 کلیک رسید و میزان فروششان طی یک سال تا 30 برابر افزایش پیدا کرد.

نمودار رشد سئو سایت

نمودار رشد سئو سایت یکی از مشتریان منتوریکس

ما در منتوریکس در سال گذشته با اجرای سئو بیش از 10 هزار کلمه کلیدی را به رتبه‌های اول گوگل رساندیم و بیش از 32 میلیون کلیک، و میلیاردها فروش ایجاد کردیم. خدمات سئو سایت اگر توسط تیمی حرفه‌ای انجام شود، موجب افزایش بازدید گوگل، افزایش رتبه و افزایش فروش می‌شود؛

سئو سایت در یک‌کلام می‌تواند سرنوشت کسب‌وکارتان را متحول کند.

استراتژی سئو چیست؟

حال که با مفاهیم سئو آشنا شدید، شاید با این سوال مواجه شوید که چگونه سایت خود را سئو کنیم؟ برای این کار در ابتدا لازم است تا یک استراتژی داشته باشیم و بر طبق آن پیش برویم. همه چیز درباره سئو سایت و استراتژی‌های آن را در ادامه بیان کرده‌ایم.

استراتژی سئو یک برنامه کلی و جامع است که با انجام دادن تمام مراحل آن می‌توانیم تعداد کاربران بیشتری را به سوی سایت جذب کنیم. سئوی موفق از استراتژی سئوی داخلی مبتنی بر کلمات کلیدی مشخص و استراتژی سئوی خارجی و مدیریت بک لینک‌ها استفاده می‌کند. همچنین سئوی تکنیکال و داخلی نیز باید در این برنامه جایی داشته باشند.

در این قسمت به معرفی 3 جزء اصلی یک استراتژی سئو قوی می‌پردازیم:

1. ساختار فنی سایت

برای اینکه وب‌سایت شما در لیست نتایج جستجو رتبه بگیرد، در ابتدا باید صفحات سایت توسط یک موتور جستجو اسکن شوند تا محتوا و موضوع آن صفحات مشخص شود. سپس این اطلاعات در حافظه‌ی موتور جستجو باقی بماند تا در هنگام سرچ کاربران، به آنها نمایش داده شوند. ساده به نظر می‌رسد، اینطور نیست؟

اما این نکته را حتما به یاد داشته باشید که یک صفحه وب برای شما به صورت مجموعه‌ای از رنگ‌ها، عکس‌ها، ویدئوها و متن با قالب بندی مخصوص به همراه لینک‌های آن نمایش داده می‌شود اما برای یک موتور جستجو، چیزی جز متن نیست. در نتیجه، هر عنصری که به صورت متن و کد نباشد، علیرغم اینکه وبسایت شما برای شما خوب به نظر می‌رسد، ممکن است برای گوگل غیر قابل دسترسی باشد.

به همین دلیل ساختار فنی سایت و کد نویسی درست آن تضمین می‌کند که صفحات شما به Google اجازه می‌دهند بدون هیچ مشکلی آنها را اسکن و فهرست‌بندی کند. مهمترین عوامل موثر بر ساختار تکنیکال سایت عبارتند از:

  • ناوبری وب سایت و پیوندها

موتورهای جستجو سایت‌ها را درست مثل کاربران اسکرول می‌کنند و لینک‌ها را دنبال می‌کنند. خزنده‌های گوگل در یک صفحه فرود می‌آیند و از لینک‌های داخلی و خارجی برای یافتن محتواهای دیگر برای تجزیه و تحلیل استفاده می‌کنند. اما همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم آنها نمی‌توانند تصاویر را ببینند. بنابراین باید پیوندها را فقط به صورت متنی تنظیم کنیم.

  • ساختار URL ساده

برای موتورهای جستجو خواندن جمله‌های طولانی از کلمات با ساختار پیچیده نامطلوب است. بنابراین، در صورت امکان، URLهای سایت را کوتاه نگه دارید و آنها را طوری تنظیم کنید که فراتر از کلمات کلیدی اصلی هر صفحه نشوند.

  • سرعت صفحه

موتورهای جستجو از مدت زمانی که طول می‌کشد تا کاربر بتواند صفحه را بخواند به عنوان شاخص کیفیت سرعت سایت استفاده می‌کنند. بسیاری از عناصر بر سرعت سایت تأثیرگذارند؛ برای مثال اندازه تصاویر. معمولا توصیه می‌شود که از عکس‌های با حجم بیشتر از 100 کیلوبایت استفاده نشود.

  • لینک‌های شکسته یا Broken Links

وجود یک لینک شکسته باعث می‌شود تا بازدیدکنندگان سایت به صفحاتی هدایت شوند که وجود ندارند. این موضوع هم تجربه‌ی کاربری را تضعیف می‌کند و هم از ایندکس کردن محتوای شما توسط موتورهای جستجو جلوگیری می‌کند.

  • نقشه سایت و فایل‌های txt

نقشه سایت فایلی ساده است که لیستی از URLهای سایت را فهرست می‌کند و در اختیار موتورهای جستجو برای خزیدن قرار می‌دهد. همچنین فایل robots.txt به موتورهای جستجو می‌گوید که چه محتوایی را ایندکس نکنند مثلا صفحات برخی از محصولاتی که موجود نیستند و... هر دوی این فایل‌ها باید ایجاد شوند تا به خزیدن موتورهای جستجو نظم دهند و سرعت ببخشند.

  • محتوای تکراری

صفحاتی از یک سایت که دارای محتوای یکسان یا کاملا شبیه به یکدیگر هستند باعث می‌شوند که موتورهای جستجو گیج شوند چرا که در این گونه مواقع آنها نمی‌دانند که کدام صفحه را در پاسخ به سرچ کاربران نمایش دهند. بنابراین ممکن است وب‌سایت شما جریمه شود. وجود محتوای تکراری در یک سایت حساسیت گوگل را بر می‌انگیزد!

  • سئو چندزبانه

ساختار سئو سایت های چند زبانه کمی پیچیده‌تر از سایت‌های تک‌زبانه عادی است. در سایت‌هایی که بیش از 1 زبان فعال روی دامنه دارند، باید نکات مربوط به هر ساختار، مجزا بررسی و در نظر گرفته شود. مثلا اینکه شما نمی‌توانید کیورد ریسرچ خود را برای زبان فارسی و کاربران فارسی‌زبان برای زبان انگلیسی و کاربران انگلیسی‌زبان هم در نظر بگیرید. 

2. محتوا

همه‌ی کاربران اینترنت در هر بار جستجوی خود، به دنبال محتوا درباره موضوع خاصی هستند. این محتوا ممکن است در قالب‌های مختلف مانند یک پست وبلاگ، یک صفحه محصول، یک ویدیوی آموزشی، توصیه محصول و حتی یک لیست تجاری باشد. در دنیای وب، همه چیز حول محتوا می‌چرخد و برای سئو، این همان چیزی است که به بازدید بیشتر کمک می‌کند.

بیاید در ادامه با هم، گام به گام مراحل بهینه سازی محتوای یک سایت را مرور کنیم:

  • تحقیق کلمات کلیدی

در سئو قرار نیست ما هر کاربری را به سایت جذب کنیم بلکه می‌خواهیم افرادی را جذب کنیم که به چیزی که می‌فروشیم نیاز دارند و می‌توانند بعداً به مشتری تبدیل شوند. این تنها در صورتی امکان پذیر است که در کلمات کلیدی که آن افراد هنگام جستجو استفاده می‌کنند رتبه داشته باشیم. به همین دلیل است که کار یک کارشناس سئو با پیدا کردن عباراتی که خریداران بالقوه در موتورهای جستجو وارد می‌کنند شروع می‌شود. این فرآیند معمولاً منجر به یافتن اصطلاحات و موضوعات مرتبط با کسب‌وکار می‌شود.

  • بهینه سازی داخلی

انجام بهینه سازی داخلی یا سئوی on page باعث می‌شود تا در قدم اول موتورهای جستجو موضوع و کلمات کلیدی را درک کنند و سپس آن را با سرچ‌های مرتبط مطابقت دهند. علاوه بر متن و تصاویری که در یک صفحه به خصوص محتوای وبلاگ قرار می‌دهیم، باید به نکات دیگری هم توجه داشته باشیم از جمله:

الف) بهینه سازی کلمات کلیدی

بهینه سازی محتوای داخلی با کلمات کلیدی هدف، موثرترین استراتژی سئو برای رتبه گرفتن در SERP است. برای این کار بهتر است تا کلمه کلیدی اصلی را در حدود 1 الی 2 درصد از متنمان بگنجانیم. همچنین از کلمه کلیدی در موارد زیر حتما استفاده کنیم:

  • عنوان پست
  • URL صفحه
  • تگ H1
  • 100 کلمه اول یا پاراگراف اول محتوا
  • متای عنوان یا Meta Title
  • متای توضیحات یا Meta Description:
  • توضیحات جایگزین تصاویر یا AltTag

ب) عوامل بهینه سازی غیر مرتبط با کلمات کلیدی

سئوی آن پیج فقط به معنی پاشیدن کلمات کلیدی در سراسر صفحه نیست. عوامل زیر هم به تأیید اعتبار و قدرت صفحه کمک می‌کنند:

  • استفاده از لینک‌های داخلی در متن
  • استفاده از لینک‌های خارجی
  • طول محتوا (نوشتن یک محتوای مفید، جامع و کاربرپسند)
  • محتوای چند رسانه‌ای (استفاده از عکس، ویدئو و... در محتوا)

3. بک لینک سازی

تا به اینجای این مقاله متوجه شدیم که هیچ سایتی بدون داشتن "ارتباط" و "اعتبار" رتبه نمی‌گیرد. سئوی آن پیج و سئوی تکنیکال مربوط به حوزه‌ی ارتباط هستند اما با این حال، بک لینک‌ها باعث افزایش محبوبیت سایت می‌شوند. سئوی خارجی بخش حساسی است و باید در این بخش محتاط باشیم چرا که لینک گرفتن از سایت‌هایی که معتبر نیستند و گوگل آنها را جریمه کرده است ممکن است به ضرر ما تمام شود. بنابراین موقع بک لینک سازی بهتر است تا موارد زیر را در ذهن داشته باشیم:

  • از سایت‌های با اعتبار پایین و یا مشکوک لینک نگیریم.
  • از سایت‌هایی لینک بگیریم که ارتباط موضوعی و محتوایی با سایت ما دارند.

چگونه سئو سایت را ارزیابی کنیم؟

راهکارها و ابزارهای ارزیابی و بررسی سئو سایت چیست؟ چطور می‌توانیم خوب یا بد بودن فاکتورهای سئویی را اندازه گیری کنیم؟

حال که ساختار سایت، محتوا و لینک سازی را در سایتمان بهینه سازی کردیم، لازم است تا تغییرات ایجاد شده را ارزیابی کنیم تا ببینیم آیا تلاش‌های ما نتیجه بخش بوده یا نه. اگرچه بیشتر شرکت‌ها مجموعه‌ای از KPIهای سئو (شاخص‌های کلیدی عملکرد) مخصوص خود را دارند اما به طور کلی برای ارزیابی عملکرد سئوی سایت باید موارد زیر را رصد کنیم:

  • رشد ترافیک ارگانیک
  • رتبه بندی کلمات کلیدی
  • نرخ تبدیل سایت
  • میانگین زمان حضور کاربران در صفحه
  • صفحات فرود برتر که ترافیک ارگانیک را جذب می‌کنند
  • رشد لینک‌ها (از جمله لینک‌های جدید و یا لینک‌های از دست رفته)

برای آشنایی با ابزارهای تست سرعت سایت و آنالیز آن، مطلب 10 ابزار تست سرعت سایت را بخوانید. 

سئو سایت چقدر زمان می‌برد؟

موردی که دغدغه‌ی بسیاری از صاحبین کسب‌وکارهاست این است که سئو چقدر زمان می‌برد؟ حقیقتی که درباره سئو وجود دارد این است که برای دیدن نتایج سئو باید بسیار صبور باشید. سئو وب سایت از مجموعه فعالیت‌هایی‌ تشکیل می‌شود که به ثمر رسیدن آن حداقل 9 ماه زمان می‌برد.

اگر بخواهیم استراتژی سئوی اصولی را پیاده سازی کنیم و از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه دوری کنیم، باید انتظار بازه زمانی 9 تا 12 ماه را داشته باشیم. البته این بازه زمانی به تعداد کلمات کلیدی، میزان رقابت در بیزینس شما و کاری که قبلا در زمینه سئو برای سایت‌تان انجام شده هم بستگی زیادی دارد، اما معمولا پس از 9 ماه تا 1 سال شاهد قرارگیری کیوردها در صفحه اول گوگل خواهید بود.

چه کسی می‌تواند سئوی سایت ما را انجام دهد؟

شاید با مطالعه مطالب و دیدن فیلم‌های آموزشی بتوانید همه چیز درباره سئو سایت را یاد بگیرید اما در عمل، شاید نتوانید کار بهینه سازی سایت را انجام دهید. به طور کلی، سئوی سایت را می‌توانید به حالات زیر و توسط افراد زیر پیش ببرید:

  • خودتان: اگر دارای آشنایی با مباحث سئو هستید یا تمایل به یادگیری آن دارید، می‌توانید خودتان سئو وب‌سایت خود را انجام دهید. این روش هزینه‌های اولیه کمتری دارد، اما نیاز به وقت و تلاش زیادی دارد.
  • کارمند یا تیم داخلی: برای کسب و کارهای بزرگ‌تر یا کسب و کارهایی که به حضور قوی در موتورهای جستجو نیاز دارند، استخدام یک کارشناس یا تیم داخلی برای انجام مسائل سئو می‌تواند مفید باشد.
  • آژانس‌ها یا شرکت‌های سئو: آژانس‌ها و شرکت‌های متخصص در زمینه سئو با داشتن تجربه و تخصص می‌توانند سئو وب‌سایت شما را به صورت حرفه‌ای انجام دهند. این گزینه معمولاً برای کسب و کارهایی است که نیاز به استراتژی‌های پیچیده‌تر دارند یا خود نمی‌خواهند در مباحث فنی سئو وارد شوند.
  • مشاوران سئو: این افراد معمولاً به صورت فردی فعالیت می‌کنند و می‌توانند به شما در زمینه‌های خاصی از سئو مشاوره دهند. از آن‌ها می‌توان برای تحلیل وضعیت فعلی سئو، پیشنهاد راه‌حل‌ها، یا آموزش تیم داخلی شما استفاده کرد.

دانلود چک لیست سئو

چک لیست سئو چیست؟ چرا باید از چک لیست بهینه سازی سایت استفاده کنیم؟

رسیدگی به همه‌ی بخش‌های سئو بدلیل داشتن جزئیات مختلف ممکن است گاهی فراموش شود، پس چه بهتر که برای انجام کارهای سئویی، یک چک لیست سئو کامل و جامع داشته باشیم. ما در منتوریکس چک لیستی برای راحتی کار آماده کرده‌ایم که شامل چک لیست سئو پایه، چک لیست سئو محتوا، چک لیست سئو خارجی و چک لیست کامل سئو تکنیکال می‌باشد.

برای دسترسی بهتر به جزییات این چک لیست، اینفوگرافیک زیر را تهیه کرده‌ایم که می‌توانید آن را دانلود کنید.

چک لیست سئو
دانلود چک لیست سئو

فرق سئو و دیجیتال مارکتینگ در چیست؟

سئو و دیجیتال مارکتینگ به هیچ وجه مترادف نیستند. اگرچه در بخش‌هایی با هم شباهت دارند اما یکسان نیستند. کارشناسان سئو بر روی بهینه سازی یک سایت برای کسب بالاترین رتبه در نتایج موتورهای جستجو (SERP) و افزایش دادن ترافیک ارگانیک رایگان کار می‌کنند در صورتی که تمرکز دیجیتال مارکتینگ بر افزایش حضور آنلاین کسب‌وکارها با استفاده از ابزارهای دیجیتال مختلف از جمله تبلیغات پولی برای دستیابی به اهداف بازاریابی خود است. به طور کلی می‌توان گفت که سئو بخشی از دیجیتال مارکتینگ است.

برای آشنایی بیشتر با اینکه دیجیتال مارکتینگ چیست، این مطلب را بخوانید.

تفاوت سئو با گوگل ادز در چیست؟

پس از حل کردن گره رابطه‌ی دیجیتال مارکتینگ و سئو، می‌رسیم به تفاوت سئو و ادوردز. سئو و تبلیغات گوگل ادز هر دو از شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ به حساب می‌آیند، اما کارکرد و اهداف متمایزی دارند:

  1. سئو به تکنیک‌هایی اشاره دارد که موجب رتبه گرفتن سایت در صفحه نتایج جستجو به‌صورت ارگانیک و طبیعی می‌شود، اما گوگل ادز به ابزاری اشاره دارد که در ازای گرفتن پول، سایت ما را به مخاطبان نمایش می‌دهد؛ بنابراین تبلیغات گوگل ادز منجر به افزایش ترافیک ارگانیک سایت نخواهد شد.
  2. دیگر تفاوت مهم سئو و گوگل ادز به بحث زمان برمی‌گردد. سئو فعالیتی زمان‌بر است و حداقل 9 ماه تا 1 سال طول می‌کشد تا شاهد اولین نتایج باشید. این در حالی‌‌ست که تبلیغات گوگل ادز به‌صورت کمپین محور و برای مدت محدود برگزار می‌شود، نتایج کمپین هم در همان مدت زمان برگزاری مشخص می‌شود.

سوالی که برای بیشتر کارفرمایان پیش می‌آید، این است که آیا ادز در سئو تاثیر دارد؟ به‌طور کلی، مسیر سئو از ادز جداست و ارتباطی با هم ندارند، یعنی اگر سئو سایت شما خوب باشد، چه بسا لینک ادز و لینک صفحه سئو شده هر دو به موازات هم در صفحه اول گوگل قرار بگیرند.

تنها تاثیری که ممکن است ادز به‌صورت غیرمستقیم بر سئو سایت داشته باشد، افزایش میزان ترافیک ورودی صفحه مورد نظر است، که ممکن است سیگنال مثبتی برای آن صفحه محسوب شود. قبلا در مطلب گوگل ادز چیست، درباره آن به تفصیل توضیح دادیم.

ساسان سلوتی -هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس- در ویدئوی زیر توضیح می‌دهد چه زمانی بهتر است سئو نکنیم و به سراغ گوگل ادز برویم:

آموزش سئو را از کجا شروع کنیم؟

براساس تجربه ما در منتوریکس، بهترین راه یادگیری سئو، دیدن دوره‌های زبان اصلی و خواندن مقالات این حوزه است. سایت Moz، Semrush و Ahrefs دوره‌های رایگان سئو دارند که برای شروع بسیار مناسب هستند، اما پیش شرط استفاده از این دوره‌ها، سطح متوسط زبان انگلیسی‌ست.

اگر دیدن دوره‌های زبان اصلی برای‌تان سخت است، پیشنهاد می‌کنیم دوره‌ای داخلی در زمینه آموزش سئو بگذرانید، برای مثال دوره سئو منتوریکس از جمله دوره‌های آموزش سئو است که برپایه جدیدترین متدهای آموزشی روز دنیا تدوین شده است.

دوره سئو

در این دوره سئو خبری از آموزش‌های طولانی و حوصله‌سربر نیست و شما می‌توانید سئو پایه تا متوسط را با ویدئوهای آموزشی آنلاین به‌خوبی آموزش ببینید.

دیدن دوره‌های آموزشی، قدم اول در مسیر متخصص سئو شدن است، قدم مهم بعدی در پاسخ سوال چگونه سئوکار شویم؟ این است که باید تجربه کسب کنید. کسب تجربه عملی برای سئوکار شدن از نان شب هم واجب‌تر است، بنابراین اگر می‌توانید در شرکت‌ها کارآموزی کنید، یا این‌که سایتی وردپرسی بالا بیاورید و آن را به دفتر مشق‌تان تبدیل کنید.

بهترین منابع برای آموزش سئو کدامند؟

آموزش سئو یک فرایند پیوسته و در حال تغییر است، زیرا الگوریتم‌های موتورهای جستجو به طور مداوم به‌روز می‌شوند. بهترین روش برای یادگیری سئو به نیازها، پیش‌زمینه و سبک یادگیری شما بستگی دارد، اما در زیر چند روش پیشنهادی برای یادگیری سئو آورده شده‌اند:

  • آموزش‌های آنلاین: بسیاری از وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های آموزشی دوره‌های آنلاین در زمینه سئو ارائه می‌دهند. مثلاً Udemy, Coursera یا Lynda.
  • وب‌سایت‌های معتبر سئو: وب‌سایت‌هایی مانند Moz, Search Engine Journal, Search Engine Land, SEMrush و Ahrefs مقالات، آموزش‌ها و منابع ارزشمندی در مورد سئو ارائه می‌دهند.
  • کتاب‌ها: با وجود تغییرات سریع در دنیای سئو، همچنان کتاب‌های معتبری وجود دارد که مفاهیم پایه و استراتژی‌های سئو را پوشش می‌دهند.
  • گروه‌ها و انجمن‌های آنلاین: انجمن‌ها و گروه‌های آنلاین مانند Reddit SEO یا وب‌سایت‌هایی مانند Webmaster World می‌توانند منابع خوبی برای پرسش و پاسخ و تبادل تجربیات باشند.
  • کنفرانس‌ها و کارگاه‌ها: شرکت در کنفرانس‌ها و کارگاه‌های تخصصی سئو فرصتی برای آشنایی با کارشناسان حوزه و یادگیری از تجربیات آن‌ها است.
  • عملیاتی کردن یادگیری: بهترین روش برای یادگیری سئو، اجرای آن در یک پروژه واقعی است. با شروع یک وبلاگ یا وب‌سایت کوچک و اعمال تکنیک‌ها و استراتژی‌های سئو، به سرعت با چالش‌ها و فرصت‌های واقعی آشنا می‌شوید.
  • استفاده از ابزارهای سئو: با استفاده از ابزارهایی مانند Google Analytics, Google Search Console

سخن آخر

حالا که تا به اینجای مقاله همراه ما آمده‌اید، بیایید تا یک جمع بندی کلی درباره سئو داشته باشیم. سئو به معنای بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو است و فرآیندی است که برای بهینه‌سازی ساختار فنی سایت و ایجاد محتوای مرتبط و موثر به‌کار می‌رود تا سایت شما در معرض دید کاربرانی قرار بگیرد که در حال جستجوی عبارات یا کلمات کلیدی مرتبط با سایت شما هستند.

سوالات متداول

سئو چه فایده‌ای برای سایت‌ها دارد؟

به طور کلی سئو کمک می‌کند تا سایت‌ها بتوانند جایگاه خوبی در گوگل کسب کنند و در معرض دید کاربران بیشتری قرار بگیرند.

 آیا تضمینی برای رسیدن به رتبه‌ی یک گوگل وجود دارد؟

تقریبا می‌توان گفت که در سئو هیچ چیزی قطعی نیست و هیچ چیز هم غیرممکن نیست. یک استراتژی سئوی موفق می‌تواند سایت‌ها را به راحتی به صفحه‌ی اول گوگل برساند اما رسیدن به رتبه‌ی یک گوگل به عوامل مختلفی بستگی دارد که در این مقاله به آن پرداختیم.

هزینه‌ی سئو چقدر است؟

قیمت سئو یک رقم مشخصی نیست و بستگی به استراتژی سئو دارد. برای اطلاع از قیمت پکیج‌های سئو منتوریکس به صفحه خدمات سئو رجوع کنید.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
رها
1401/04/01
میخام سئو یاد بگیرم فریلنسر سئو شم ولی نمیدونم چیا باید بلد باشم
پاسخ...
سینا یوسفی
1401/04/04
رهای عزیز؛
استخدام فریلنسر سئو رایج و مرسومه. اتفاقاً درآمد و مزایای خوبی هم داره. اما برای شروع، باید هم اصول فریلنسری رو یاد بگیری و هم اصول سئو.
در دوره آموزش فریلنسری منتوریکس که با عنوان «چطور فریلنسر موفقی شویم؟» در دسترس توئه، می‌تونی یکی از اعضای جامعه 75 میلیونی فریلنسرها در سراسر جهان باشی. شرکت در این دوره رایگانه و لینکش رو برات در ادامه کامنت می‌ذارم.
https://digitalmentorx.com/course.cfm?id=15
در دوره جامع سئو منتوریکس هم که توسط ساسان سلوتی آموزش داده می‌شه، می‌تونی آموزش سئو پروژه محور و با مثال واقعی داشته باشی. با شرکت در این دوره، هم می‌تونی از منتورینگ و پشتیبانی منتوریکس استفاده کنی و هم گواهینامه رسمی و معتبر با امکان استعلام دریافت کنی. لینک این دوره رو هم در کامنت برات می‌ذارم.
https://digitalmentorx.com/course.cfm?id=3
12345asdf
1401/03/09
شرکت توی دوره سئو بهتره یا اینکه خودمون یاد بگیریم؟
پاسخ...
سینا یوسفی
1401/03/09
یاد گرفتن خودآموز سئو ممکنه و اتفاقا روش رایجی هم هست. شما می‌تونید از ویدئوهای انگلیسی و فارسی زیادی که روی سایت‌هایی مثل یوتیوب و آپارات قرار داره یا دنبال کردن متخصصان سئو در شبکه‌هایی مثل لینکدین و توئیتر کارتون رو شروع کنید.
اما باید در نظر بگیرید که شرکت در دوره های حضوری سئو و حتی دوره آنلاین مجازی سئو می‌تونه دانش تجربی و فرصت انتقال و اشتراک دانسته‌ها با دیگر افراد (مربی دوره، منتور دوره و هنرجویان) رو برای شما فراهم کنه. آموزش سئو باید مستمر و به روز باشه. بنابراین بهتره که هیچ فرصتی رو برای آموزش خوب و تمرین زیاد از دست ندید.
بد نبود
1401/03/02
مطلب بدی نبود میتونس بهترم باشه
پاسخ...
سینا یوسفی
1401/03/02
سلام دوست عزیز؛
ممنونم از اینکه نظرت رو بی‌پرده و رک با ما به اشتراک گذاشتی. اما کاش اشاره بیشتری می‌کردی که کجای متن نیاز به تقویت داشت یا اینکه به دنبال چه چیزی بودی و پیداش نکردی.
در نهایت، حتما از نظرت سازنده‌ت برای بهبود متن استفاده می‌کنیم.
بببب
1401/03/02
میخام سئو یاد بگیرم فریلنسر سئو شم ولی نمیدونم چیا باید بلد باشم
پاسخ...
سینا یوسفی
1401/03/02
اگر به صفحه اینستاگرام منتوریکس سر بزنی، همیشه پست‌های آموزشی سئو رو می‌بینی. اتفاقا در پست آخر پیج هم، جدیدترین چک لیست سئو تکنیکال رو قرار دادیم. در کنار این چک لیست، باید برای سئو داخلی و سئو خارجی هم چک لیست داشته باشی. (https://www.instagram.com/p/CdiJ0XJNe1i/)
علاوه بر اون، منتوریکس انواع خدمات سئو و دیجیتال مارکتینگ رو انجام می‌ده و در کنارش، آموزش‌هایی رو هم برای علاقه‌مندان به این حوزه داره.
دوره آموزش سئو آنلاین برای همین کاره. در این دوره، 0 تا 100 SEO به شکل کاملا ویدئویی و مجازی آموزش داده می‌شه و حتی پشتیبانی رایگان هم داره. لینکش رو در انتهای متن می‌ذارم؛ حتما بهش سر بزن.
https://digitalmentorx.com/course.cfm?id=3
سحر والایی
1400/09/22
چقدر طول میکشه یه سایت سئو بشه؟
پاسخ...
سینا یوسفی
1400/09/22
زمانی که برای اثرگذاری سئو نیازه، کاملا به روش سئو وابسته‌ست. سئو کلاه سفید، بیشترین زمان رو نیاز داره اما تاثیر و ماندگاری بهتری هم داره. روش سئو کلاه سیاه، زود بازده و سریع‌ـه اما به همون سرعت هم رتبه سایت از دست می‌ره. روش کلاه خاکستری، هم زمان بازدهی متعادلی داره و هم از استانداردها و الگوریتم‌های مورد تایید استفاده می‌کنه. برای یک بلاگ ساده و کلمه کلیدی کم رقابت، در عرض چند ساعت نتیجه می‌گیرید. سئو صفحات لندینگ هم در صورتی که درست باشه، در عرض 2 هفته جواب می‌ده. اما برای رنک گرفتن سایت در کلمات کلیدی اصلی پُررقابت به حدود 6 ماه زمان نیازه. بهینه سازی سایت هم باید مستمر باشه و نتایج هر بررسی، تحلیل بشه.
علی محمد نورایی
1400/09/20
مدت زمان یادگیری سئو چقدره؟
پاسخ...
سینا یوسفی
1400/09/22
یادگیری سئو، انتها نداره. به قولی می‌شه گفت "ز گهواره تا گور، سئو بجوی". هر روز تغییرات جدید و استانداردهای تازه معرفی می‌شه. اما یادگیری از پایه سئو با یک دوره 20 ساعته هم ممکنه. چیزی که مهمه داشتن تمرینات منظم و کسب تجربه برای سئو است. برای آموزش صفر تا 100 سئو و ابزارهای سئویی دوره‌های منتوریکس رو ببینید.
https://digitalmentorx.com/courselist.cfm?id=3
TAKI TAKI
1400/09/13
من شنیدم بعضیا از سئوی سیاه استفاده میکنن و نتیجه هم میگیرن گوگلم بهشون گیر نمیده بعد شما میگین استفاده نشه. موندم!
پاسخ...
سینا یوسفی
1400/09/13
سئو کلاه سیاه، بی هیچ تردیدی مشمول جریمه و پنالتی برای سایت و دامنه می‌شه. نتیجه گیری از اون ممکن و سریعه اما قابل اعتماد و اتکا نیست. این یعنی چی؟ یعنی فقط مناسب کسب‌وکارهاییه که در زمان معین می‌خوان کار کنن؛ فصلی هستن و باقی ماه‌های سال براشون تفاوت نداره رتبه 1 گوگل باشن یا نه.
گوگل برای بررسی و ایندکس سایت‌ها به زمان نیاز داره. سئو کلاه سیاه از همین تاخیر استفاده می‌کنه و اجرا می‌شه اما بعد از بررسی‌های گوگل قطعا رتبه‌ش رو از دست میده. توصیه می‌کنم مطلب سئو کلاه سیاه منتوریکس رو بخونی تا کاملا با اثرات اون آشنا بشی.
https://digitalmentorx.com/news.cfm?id=222
کیهان
1400/09/06
کاش یه توضیحی درباره یاد گرفتن سئو میدادید من به این کار علاقمندم نمیدونم از کجا شروع کنم هرکی یه چی میگ
پاسخ...
سینا یوسفی
1400/09/08
کیهان عزیز؛ یاد گرفتن سئو بدون دیدن فیلم‌های آموزشی، خواندن کتاب های سئو، شرکت در کلاس های سئو و آموزش دیدن زیر نظر مربیان باتجربه ممکن نیست. حداقل باید یک منبع آموزشی سئو رو برای شروع در نظر داشته باشی. مهم‌ترین مباحثی که باید به عنوان سئوکار بلد باشی رو توی تیتر "دوره 0 تا 100 سئو" توضیح دادم. میتونی از آشنایی با پایه های سئو شروع کنی. دوره جامع سئو (شروع تا دست به آچار) منتوریکس هم مرحله به مرحله بهت آموزش میده. سرفصل‌های این دوره رو ببین تا متوجه بشی چه چیزی در انتظارته.
https://digitalmentorx.com/course.cfm?id=3
ندا کرمانجی
1400/08/29
حقوق سئو کار توی ایران چقدره؟
پاسخ...
سینا یوسفی
1400/08/29
ندا خانم عزیز؛ حقوق سئو کار در ایران، وابسته به میزان توانایی های سئو کار، وظایف سئوکار، سابقه کاری، اندازه شرکت و خیلی چیزهای دیگه داره. در دوره های کارآموزی سئو، مبلغی کمتر از حقوق مصوب یا نهایتاً حداقل حقوق وزارت کار داده میشه. اما در صورت استخدام قراردادی، پروژه‌ای و رسمی، این مبلغ با بیشتر شدن سابقه رشد میکنه و بیشتر میشه. یه سئوکار ماهر میتونه انتظار درآمد 5 تا 8 میلیونی رو به عنوان حداقل داشته باشه. اما باز هم همه چیز بستگی به شرکت و نوع قرارداد داره.
پویا
1400/08/26
هزینه سئو سایت چقدره؟
پاسخ...
سینا یوسفی
1400/08/29
پویا جان، هزینه سئو سایت کاملا وابسته به حجم کار و میزان انحراف سایت از استانداردهای سئو است. اگر سایت شخصی یا بیزینسی داری و میخوای تعرفه سئو رو برای اون به طور دقیق متوجه بشی میتونی از گفتگوی آنلاین منتوریکس استفاده کنی تا کارشناس پشتیبانی بهت کمک کنه.
محمدرضا
1400/08/26
رای شروع سئو از کجا شروع کنم بهتره؟
پاسخ...
سینا یوسفی
1400/08/29
محمدرضای عزیز؛ 2 مسیر متفاوت پیش روت قرار داره.
اول میتونی خودت دست به کار بشی و با خوندن مطالب مختلف فارسی و انگلیسی، دیدن ویدئوهای آموزشی سئو و دنبال کردن کار سئوکارهای خبره، آشنایی اولیه رو با سئو و بهینه سازی سایت پیدا کنی.
راه دومت هم اینه که مربی سئو داشته باشی و گام به گام با آموزش های بهینه سازی سایت ایشون بری جلو.
صفحه https://digitalmentorx.com/courselist.cfm?id=3 رو که ببینی با دو تا از بهترین مربی های سئو ایران آشنا میشی.
ناصر
1400/08/23
با سلام خدمت شما سینای عزیز، از مطلبی که نوشتین ممنونم
پاسخ...
سینا یوسفی
1400/08/24
خیلی خوشحالم که مطلب «سئو چیست؟» برات مفید بوده ناصر جان. چیزی بوده که نیاز داشته باشی بدونی و توی این مطلب نبوده باشه؟
حنا
1400/08/22
درامد سئوکار الان توی ایران چقدره؟ من شنیدم یکی میگفت که از فروردین شروع کرده و الان فریلنسره و ماهی 10 تومن درامدشه راسه؟
پاسخ...
سینا یوسفی
1400/08/24
حنای عزیز؛ درآمد سئوکار وابسته به مهارت و توانایی های اونه. سئو یک مبحث فنیه. توی 7-8 ماه میشه پایه های سئو رو با یک آموزش صفر تا 100 سئو یاد گرفت. اگر در کنار یادگیری، کارآموزی سئو هم توی یک شرکت معتبر و خوب دنبال بشه، سطح توانایی ها رشد قابل توجهی میکنه. شرکت های زیادی هم بخاطر وجود رقبای قوی و از دست ندادن بازار، حاضر به پرداخت این حقوق هستند. بنابراین اصلا دور از ذهن نیست که بشه با آموزش سئو و کار مداوم، این سطح درآمد رو به شکل فریلنسری داشت.
فارغ از اینا هم به قول سعدی «دروغی که حالی دلت خوش کند / به از راستی کت مشوش کند». اگر این حقوق 10 میلیونی میتونه مشوق تو برای شروع کار و یادگیری بهینه سازی سایت باشه، حتی دروغش هم خوبه.
اگر مشتاق هستی پیشنهاد میکنم دوره جامع آموزش سئو منتوریکس رو از دست ندی.
https://digitalmentorx.com/courselist.cfm?id=3
سهیلا بخشی
1400/08/16
ممنون از مطلبی که نوشتید، فقط چندتا ایراد املایی داره که باید اصلاح شود
پاسخ...
سینا یوسفی
1400/08/18
سلام سهیلای عزیز
ممنون از اینکه مطالب ما رو دنبال می‌کنی و به دقت اونها رو می‌خونی. نظر شما باعث شد که ویرایش بهتری در اختیار خوانندگان قرار بگیره. ممنونیم ازت.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "سئو چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization است و به معنای بهینه سازی سایت برای افزایش بازدید سایت و در نتیجه فروش بیشتر است." } }, { "@type": "Question", "name": "سئو سایت چقدر زمان می‌برد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "بستگی به سایت دارد، اما معمولا بین 6 تا 9 ماه طول می‌کشد تا اولین نتایج پدیدار شوند." } }] } { "@context": "https://schema.org/", "@type": "CreativeWorkSeries", "name": "سئو چیست", "aggregateRating": { "@type": "AggregateRating", "ratingValue": "4.1", "bestRating": "5", "ratingCount": "1568" } }